Dzisiaj podczas zajęć rozmawialiśmy o znaczeniu rutyny w życiu dziecka z autyzmem. Wiele dzieci w spektrum czuje potrzebę wypełnienia czynności dokładnie tak, jak się jej nauczyło. Na każdą próbę zmiany wzorca reagują napięciem, niechęcią, lękiem czy też frustracją. Dowiedziałyśmy się, że dla dzieci w spektrum autyzmu ustalony porządek dnia to świętość. Rutyna i przewidywalność sprawiają, że dzieci te przeżywają mniej frustracji. Warto pamiętać, że dzieci w spektrum nie są złośliwe czy mściwe. Po prostu dla nich odstępstwo od tego co znane i bezpieczne jest jak trzęsienie ziemi.
Pogłębiliśmy wiedzę na temat głównych symptomów autyzmu m.in. trudności w inicjowaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych, słaba mimika twarzy, skrajnie słabe albo skrajne silne okazywanie emocji, mała ekspresja ciała, niechęć do zmian, powtarzalne ruchy, tzw. manieryzmy ruchowe, problem z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego, a także brak umiejętności tworzenia bliskiej relacji.
Na koniec każdy z uczestników zajęć musiał opowiedzieć jakie strategie stosowane są w jego szkole w nauczaniu uczniów z w spektrum autyzmu (ASD).
Po zajęciach przyszedł czas na dalsze zwiedzanie. Tym razem udałyśmy się do Narodowego Muzeum Archeologicznego w Atenach. Miałyśmy okazję obejrzeć zabytki archeologiczne z obszaru Grecji od czasów prehistorycznych do późnego antyku. Jest to największe muzeum w Grecji oraz jedno z najważniejszych na świecie. Muzeum podzielone jest na działy:
- prehistoria
- rzeźba
- ceramika
- odkrycia z Santorynu
- metalurgia
- sztuka starożytnego Egiptu
- starożytny Bliski Wschód
- samodzielne mniejsze zbiory obejmują przedmioty z brązu, biżuterię oraz freski z wyspy Tira, które powstały pod silnym wpływem minojskim.