Dziennik projektu realizowanego w Szkole Podstawowej nr 9 z Oddziałami Przedszkolnymi w Inowrocławiu ze środków FERS.

15 stycznia 2024

Kilka słów po włosku

 


  • si – tak
  • no – nie
  • grazie/grazie mile – dziękuję/dziękuję bardzo
  • prego – proszę
  • buongiorno – dzień dobry
  • arrivederci – do widzenia
  • buonasera – dobry wieczór
  • buonanotte – dobranoc
  • ciao – cześć
  • a presto – do zobaczenia
  • addio – żegnaj
  • scusi – przepraszam
  • perchè? – dlaczego?
  • che cosa è? – co to jest?
  • buon viaggio – udanej podróży
  • buona giornata – miłego dnia
  • l’albergo – hotel
  • l’ostello – schronisko
  • il campeggio – kemping
  • Avete camere libere? – czy macie państwo wolne pokoje?
  • Ho la prenotazione. – mam rezerwację
  • la camera singola – pokój jednoosobowy
  • la camera doppia – pokój dwuosobowy
  • con l’aria condizionata – z klimatyzacją
  • la camera con il bagno – pokój z łazienką
  • il passaporto – paszport
  • Dov’è il bagno? – gdzie jest toaleta?
  • Dov’è la via…? – gdzie jest ulica…?
  • Che ore sono? – która jest godzina?
  • Parli più piano, per favore. – proszę mówić wolniej
  • Non capisco.  – nie rozumiem
  • Puoi ripetere? – możesz powtórzyć?
  • girare – skręcić
  • a destra – w prawo
  • a sinistra – w lewo
  • tornare – wrócić
  • andare dritto – iść prosto
  • Non parlo italiano – nie mówię po włosku
  • Parli inglese? – czy mówisz po angielsku?
  • Un tavolo per due / tre persone, per favore. – stolik dla dwóch/trzech osób.
  • buon appettito – smacznego
  • Grazie, altrettanto! – dziękuję, wzajemnie!
  • alla salute / cin cin – na zdrowie (toast)
  • Il conto, per favore – poproszę rachunek
  • Posso pagare con la carta/in contanti? – mogę zapłacić kartą/gotówką?
  • Quanto costa? – ile to kosztuje?
  • Vorrei un caffè – poproszę kawę
  • la mancia – napiwek
  • il coltello – nóż
  • la forchetta – widelec
  • il piatto – talerz
  • Piękna Florencja

     Duomo Florencja. Bazylika Santa Maria del Fiore (Bazylika Najświętszej Maryi Panny Kwiatu) we Florencji, Włochy. Florencja Duomo jest jedną z głównych atrakcji Florencji

    https://florencja.pl/florencja-2/

    Florencja

     Już za miesiąc pierwsza mobilność. Cztery osoby jadą na dwa kursy do Florencji- "Environmental Changes for Sustainable Schools"  oraz "The Child First: Montessori, Reggio Emilia System and Contemporary Approaches to Pre-School Education". Pierwszy kurs oferuje wprowadzenie do koncepcji permakultury, systemu odpowiadającemu na potrzeby planety. Natomiast  na drugim omówione zostaną: edukacja Waldorfa (Steinera), metoda Montessori oraz metoda Reggio Emilia Lorisa Malaguzziego. 

    "Environmental Changes for Sustainable Schools" - "Zmiany środowiskowe dla zrównoważonych szkół"

    Jak my, jako wychowawcy, możemy odpowiedzieć na rosnące wymagania środowiskowe i obawy młodych ludzi dotyczące klimatu w dobie eko-niepokoju ?

    Permakultura to zestaw narzędzi i wiedzy skupiony na projektowaniu i myśleniu ekologicznym i regeneracyjnym ; system odpowiadający potrzebom planety i rosnącej populacji ludzkiej.

    Nazwę tego procesu projektowania wymyślił Bill Mollison w połowie lat 70. w Australii i można ją zastosować zarówno w edukacji, jak i w każdym innym obszarze. Opiera  on swoją filozofię na zasadach i etyce, która przyznaje, że być może nie uda nam się osiągnąć zerowego wpływu na nasze najbliższe otoczenie, ale możemy dążyć do jego poprawy, zapewniając płodność i obfitość poprzez rozważenie i planowanie naszych działań.

    Zwracając szczególną uwagę na znaczenie zamykania cykli, permakultura naśladuje naturę , więc wszelkie odpady stają się składnikiem odżywczym dla samego systemu. Dyscyplina ta ma kluczowe znaczenie w dziedzinie edukacji, wnosząc wartości i metodologię rozwiązywania praktycznych problemów zarządzania szkołą i promując kreatywne myślenie, które można zastosować w bardzo różnych skalach i w różnych sektorach społeczeństwa.

    Ten ciekawy kurs oferuje wprowadzenie do koncepcji permakultury, dzielenie się technikami i metodologiami, dzięki czemu możesz opracować projekt projektowania permakultury , który pozwoli ci dokonać niewielkiej, ale znaczącej poprawy w twoim centrum edukacyjnym.

    „Ostatecznie będziemy chronić tylko to, co kochamy; będziemy kochać tylko to, co rozumiemy i będziemy rozumieć tylko to, czego nas nauczono.

                                                                                 Senegalski poeta i przyrodnik Baba Dioum .

    Wstępny harmonogram

    Dzień 1 – Wprowadzenie do kursu i analiza koncepcji

    Wprowadzenie do kursu

    • Zapoznamy się z genezą permakultury i jej adaptacją do chwili obecnej, poznamy jej zasady etyki i postawy.

    Analizowanie pojęć

    • Po analizie takich pojęć jak zrównoważony rozwój, suwerenność żywnościowa, przyczyny i skutki zmian klimatycznych, gospodarka o obiegu zamkniętym itp. opracujemy przyszłe scenariusze, do których chcielibyśmy dotrzeć.

    Dzień 2 – Projektowanie permakulturowe

    • Po przesunięciu naszego przyszłego scenariusza do łóżka, podzielimy się nim na zajęciach, aby zacząć wizualizować synergie i wzmocnić pracę ze zbiorową inteligencją;
    • Poznamy zasady projektowania permakultury, wraz z niektórymi metodami realizacji projektów i osiągania dobrych wyników, biorąc pod uwagę utrzymanie i monitorowanie projektów.

    Dzień 3 – Mapy bazowe

    • Poznamy dwie mapy bazowe do stworzenia projektu permakulturowego;
    • Przeanalizujemy kilka interesujących elementów i zakończymy dzień przykładami prawdziwych i bardzo inspirujących projektów.

    Dzień 4 – Przegląd i zbieranie danych

    • Przeanalizujemy zdobytą wiedzę i techniki oraz wprowadzimy nowy obszar i dwa nowe elementy do naszego Zestawu Permakultury; 
    • Zaczniemy zbierać dane, aby móc zrealizować projekt, który zabierzemy do naszego centrum edukacyjnego.

    Dzień 5 – Projektowanie projektu permakulturowego

    • Mając wszystko, czego nauczyliśmy się w ciągu tygodnia i uzyskane dane dotyczące naszego centrum edukacyjnego, zaprojektujemy projekt permakultury, który będzie wykonalny, gdy wrócimy do naszej pracy;
    • Będziemy dzielić się tymi projektami, zapewniając ulepszenia i rozpoznając mocne strony każdego z nich, a także będziemy świętować nasze spotkania i wspólne doświadczenia w ciągu tygodnia

    Dzień 6 – Zakończenie kursu i wycieczka

    • Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja;
    • Wręczenie Certyfikatu Uczestnictwa w kursie;
    • Wycieczka i inne zewnętrzne zajęcia kulturalne.

    "The Child First: Montessori, Reggio Emilia System and Contemporary Approaches to Pre-School Education".- Najpierw dziecko: Montessori, system Reggio Emilia i współczesne podejścia do edukacji przedszkolnej

    Podczas tego kursu uczestnicy odkryją niektóre z najbardziej odpowiednich podejść edukacyjnych dla dzieci, które pojawiły się we Włoszech i Europie od XX wieku.

    Metoda Montessori i metoda Reggio Emilia Lorisa Malaguzzi zostaną omówione w sposób interaktywny: Będzie to obejmować porównanie różnych teorii i zaangażowanie uczestników w aktywną refleksję na temat ich sposobu nauczania oraz znaczenia dziecka jako bohatera jego rozwoju .

    Część zajęć poświęcona będzie metodzie Bruno Munariego „Zabawa ze sztuką” oraz przeglądowi edukacji pozytywnej i psychologii pozytywnej.

    Rezultatem tego wszystkiego jest aktywacja skłaniającego do myślenia procesu uczenia się . Uczestnicy będą ćwiczyć umiejętności krytycznego i twórczego myślenia, inspirowane powyższymi metodami alternatywnymi. Niezależność, wolność, kreatywność, skupienie się na dziecku, szacunek i globalny rozwój to słowa kluczowe kursu.

    Pod koniec kursu uczestnicy będą mieli szansę stworzyć projekt dla swojej szkoły, który będzie uwzględniał zdobytą wiedzę, zgodnie z procesem Design Thinking

    Wstępny harmonogram

    Dzień 1 – Wprowadzenie do kursu i podejście do przedszkola

    Wprowadzanie w kurs

    • Wprowadzenie do kursu, szkoły i tygodniowych zajęć zewnętrznych;
    • Działania lodołamacze wykorzystujące dramę do budowania zaufania i zespołu.

    Ustalać cele

    • Identyfikacja potrzeb i celów każdego uczestnika i odpowiednich populacji;
    • Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
    • Analiza swot dla nauczycieli;
    • Prezentacje szkół uczestników.

    Dzień 2 – Zbliża się okres przedszkolny

    • Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
    • Odgrywanie ról.

    Dzień 3 – Metoda Bruno Munariego

    • metoda Bruno Munariego;
    • Działalność grup: edukacja umiejętności życiowych poprzez sztukę od najmłodszych lat.

    Dzień 4 – Podejścia do nauki

    • Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
    • Odgrywanie ról.

    Dzień 5 – Projekt końcowy

    • Końcowy projekt szkolny/myślenie projektowe dla szkoły.

    Dzień 6 – Zakończenie kursu i zajęcia kulturalne

    • Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja;
    • Wręczenie Certyfikatu Uczestnictwa w kursie;
    • Wycieczka i inne zewnętrzne zajęcia kulturalne.