Dziennik projektu realizowanego w Szkole Podstawowej nr 9 z Oddziałami Przedszkolnymi w Inowrocławiu ze środków FERS.
15 stycznia 2024
Kilka słów po włosku
Florencja
Już za miesiąc pierwsza mobilność. Cztery osoby jadą na dwa kursy do Florencji- "Environmental Changes for Sustainable Schools" oraz "The Child First: Montessori, Reggio Emilia System and Contemporary Approaches to Pre-School Education". Pierwszy kurs oferuje wprowadzenie do koncepcji permakultury, systemu odpowiadającemu na potrzeby planety. Natomiast na drugim omówione zostaną: edukacja Waldorfa (Steinera), metoda Montessori oraz metoda Reggio Emilia Lorisa Malaguzziego.
"Environmental Changes for Sustainable Schools" - "Zmiany środowiskowe dla zrównoważonych szkół"
Jak my, jako wychowawcy, możemy odpowiedzieć na rosnące wymagania środowiskowe i obawy młodych ludzi dotyczące klimatu w dobie eko-niepokoju ?
Permakultura to zestaw narzędzi i wiedzy skupiony na projektowaniu i myśleniu ekologicznym i regeneracyjnym ; system odpowiadający potrzebom planety i rosnącej populacji ludzkiej.
Nazwę tego procesu projektowania wymyślił Bill Mollison w połowie lat 70. w Australii i można ją zastosować zarówno w edukacji, jak i w każdym innym obszarze. Opiera on swoją filozofię na zasadach i etyce, która przyznaje, że być może nie uda nam się osiągnąć zerowego wpływu na nasze najbliższe otoczenie, ale możemy dążyć do jego poprawy, zapewniając płodność i obfitość poprzez rozważenie i planowanie naszych działań.
Zwracając szczególną uwagę na znaczenie zamykania cykli, permakultura naśladuje naturę , więc wszelkie odpady stają się składnikiem odżywczym dla samego systemu. Dyscyplina ta ma kluczowe znaczenie w dziedzinie edukacji, wnosząc wartości i metodologię rozwiązywania praktycznych problemów zarządzania szkołą i promując kreatywne myślenie, które można zastosować w bardzo różnych skalach i w różnych sektorach społeczeństwa.
Ten ciekawy kurs oferuje wprowadzenie do koncepcji permakultury, dzielenie się technikami i metodologiami, dzięki czemu możesz opracować projekt projektowania permakultury , który pozwoli ci dokonać niewielkiej, ale znaczącej poprawy w twoim centrum edukacyjnym.
„Ostatecznie będziemy chronić tylko to, co kochamy; będziemy kochać tylko to, co rozumiemy i będziemy rozumieć tylko to, czego nas nauczono.
Senegalski poeta i przyrodnik Baba Dioum .
Wstępny harmonogram
Dzień 1 – Wprowadzenie do kursu i analiza koncepcji
Wprowadzenie do kursu
- Zapoznamy się z genezą permakultury i jej adaptacją do chwili obecnej, poznamy jej zasady etyki i postawy.
Analizowanie pojęć
- Po analizie takich pojęć jak zrównoważony rozwój, suwerenność żywnościowa, przyczyny i skutki zmian klimatycznych, gospodarka o obiegu zamkniętym itp. opracujemy przyszłe scenariusze, do których chcielibyśmy dotrzeć.
Dzień 2 – Projektowanie permakulturowe
- Po przesunięciu naszego przyszłego scenariusza do łóżka, podzielimy się nim na zajęciach, aby zacząć wizualizować synergie i wzmocnić pracę ze zbiorową inteligencją;
- Poznamy zasady projektowania permakultury, wraz z niektórymi metodami realizacji projektów i osiągania dobrych wyników, biorąc pod uwagę utrzymanie i monitorowanie projektów.
Dzień 3 – Mapy bazowe
- Poznamy dwie mapy bazowe do stworzenia projektu permakulturowego;
- Przeanalizujemy kilka interesujących elementów i zakończymy dzień przykładami prawdziwych i bardzo inspirujących projektów.
Dzień 4 – Przegląd i zbieranie danych
- Przeanalizujemy zdobytą wiedzę i techniki oraz wprowadzimy nowy obszar i dwa nowe elementy do naszego Zestawu Permakultury;
- Zaczniemy zbierać dane, aby móc zrealizować projekt, który zabierzemy do naszego centrum edukacyjnego.
Dzień 5 – Projektowanie projektu permakulturowego
- Mając wszystko, czego nauczyliśmy się w ciągu tygodnia i uzyskane dane dotyczące naszego centrum edukacyjnego, zaprojektujemy projekt permakultury, który będzie wykonalny, gdy wrócimy do naszej pracy;
- Będziemy dzielić się tymi projektami, zapewniając ulepszenia i rozpoznając mocne strony każdego z nich, a także będziemy świętować nasze spotkania i wspólne doświadczenia w ciągu tygodnia
Dzień 6 – Zakończenie kursu i wycieczka
- Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja;
- Wręczenie Certyfikatu Uczestnictwa w kursie;
- Wycieczka i inne zewnętrzne zajęcia kulturalne.
Podczas tego kursu uczestnicy odkryją niektóre z najbardziej odpowiednich podejść edukacyjnych dla dzieci, które pojawiły się we Włoszech i Europie od XX wieku.
Metoda Montessori i metoda Reggio Emilia Lorisa Malaguzzi zostaną omówione w sposób interaktywny: Będzie to obejmować porównanie różnych teorii i zaangażowanie uczestników w aktywną refleksję na temat ich sposobu nauczania oraz znaczenia dziecka jako bohatera jego rozwoju .
Część zajęć poświęcona będzie metodzie Bruno Munariego „Zabawa ze sztuką” oraz przeglądowi edukacji pozytywnej i psychologii pozytywnej.
Rezultatem tego wszystkiego jest aktywacja skłaniającego do myślenia procesu uczenia się . Uczestnicy będą ćwiczyć umiejętności krytycznego i twórczego myślenia, inspirowane powyższymi metodami alternatywnymi. Niezależność, wolność, kreatywność, skupienie się na dziecku, szacunek i globalny rozwój to słowa kluczowe kursu.
Pod koniec kursu uczestnicy będą mieli szansę stworzyć projekt dla swojej szkoły, który będzie uwzględniał zdobytą wiedzę, zgodnie z procesem Design Thinking
Wstępny harmonogram
Dzień 1 – Wprowadzenie do kursu i podejście do przedszkola
Wprowadzanie w kurs
- Wprowadzenie do kursu, szkoły i tygodniowych zajęć zewnętrznych;
- Działania lodołamacze wykorzystujące dramę do budowania zaufania i zespołu.
Ustalać cele
- Identyfikacja potrzeb i celów każdego uczestnika i odpowiednich populacji;
- Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
- Analiza swot dla nauczycieli;
- Prezentacje szkół uczestników.
Dzień 2 – Zbliża się okres przedszkolny
- Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
- Odgrywanie ról.
Dzień 3 – Metoda Bruno Munariego
- metoda Bruno Munariego;
- Działalność grup: edukacja umiejętności życiowych poprzez sztukę od najmłodszych lat.
Dzień 4 – Podejścia do nauki
- Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
- Odgrywanie ról.
Dzień 5 – Projekt końcowy
- Końcowy projekt szkolny/myślenie projektowe dla szkoły.
Dzień 6 – Zakończenie kursu i zajęcia kulturalne
- Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja;
- Wręczenie Certyfikatu Uczestnictwa w kursie;
- Wycieczka i inne zewnętrzne zajęcia kulturalne.