Dziennik projektu realizowanego w Szkole Podstawowej nr 9 z Oddziałami Przedszkolnymi w Inowrocławiu ze środków FERS.

15 stycznia 2024

Florencja

 Już za miesiąc pierwsza mobilność. Cztery osoby jadą na dwa kursy do Florencji- "Environmental Changes for Sustainable Schools"  oraz "The Child First: Montessori, Reggio Emilia System and Contemporary Approaches to Pre-School Education". Pierwszy kurs oferuje wprowadzenie do koncepcji permakultury, systemu odpowiadającemu na potrzeby planety. Natomiast  na drugim omówione zostaną: edukacja Waldorfa (Steinera), metoda Montessori oraz metoda Reggio Emilia Lorisa Malaguzziego. 

"Environmental Changes for Sustainable Schools" - "Zmiany środowiskowe dla zrównoważonych szkół"

Jak my, jako wychowawcy, możemy odpowiedzieć na rosnące wymagania środowiskowe i obawy młodych ludzi dotyczące klimatu w dobie eko-niepokoju ?

Permakultura to zestaw narzędzi i wiedzy skupiony na projektowaniu i myśleniu ekologicznym i regeneracyjnym ; system odpowiadający potrzebom planety i rosnącej populacji ludzkiej.

Nazwę tego procesu projektowania wymyślił Bill Mollison w połowie lat 70. w Australii i można ją zastosować zarówno w edukacji, jak i w każdym innym obszarze. Opiera  on swoją filozofię na zasadach i etyce, która przyznaje, że być może nie uda nam się osiągnąć zerowego wpływu na nasze najbliższe otoczenie, ale możemy dążyć do jego poprawy, zapewniając płodność i obfitość poprzez rozważenie i planowanie naszych działań.

Zwracając szczególną uwagę na znaczenie zamykania cykli, permakultura naśladuje naturę , więc wszelkie odpady stają się składnikiem odżywczym dla samego systemu. Dyscyplina ta ma kluczowe znaczenie w dziedzinie edukacji, wnosząc wartości i metodologię rozwiązywania praktycznych problemów zarządzania szkołą i promując kreatywne myślenie, które można zastosować w bardzo różnych skalach i w różnych sektorach społeczeństwa.

Ten ciekawy kurs oferuje wprowadzenie do koncepcji permakultury, dzielenie się technikami i metodologiami, dzięki czemu możesz opracować projekt projektowania permakultury , który pozwoli ci dokonać niewielkiej, ale znaczącej poprawy w twoim centrum edukacyjnym.

„Ostatecznie będziemy chronić tylko to, co kochamy; będziemy kochać tylko to, co rozumiemy i będziemy rozumieć tylko to, czego nas nauczono.

                                                                             Senegalski poeta i przyrodnik Baba Dioum .

Wstępny harmonogram

Dzień 1 – Wprowadzenie do kursu i analiza koncepcji

Wprowadzenie do kursu

  • Zapoznamy się z genezą permakultury i jej adaptacją do chwili obecnej, poznamy jej zasady etyki i postawy.

Analizowanie pojęć

  • Po analizie takich pojęć jak zrównoważony rozwój, suwerenność żywnościowa, przyczyny i skutki zmian klimatycznych, gospodarka o obiegu zamkniętym itp. opracujemy przyszłe scenariusze, do których chcielibyśmy dotrzeć.

Dzień 2 – Projektowanie permakulturowe

  • Po przesunięciu naszego przyszłego scenariusza do łóżka, podzielimy się nim na zajęciach, aby zacząć wizualizować synergie i wzmocnić pracę ze zbiorową inteligencją;
  • Poznamy zasady projektowania permakultury, wraz z niektórymi metodami realizacji projektów i osiągania dobrych wyników, biorąc pod uwagę utrzymanie i monitorowanie projektów.

Dzień 3 – Mapy bazowe

  • Poznamy dwie mapy bazowe do stworzenia projektu permakulturowego;
  • Przeanalizujemy kilka interesujących elementów i zakończymy dzień przykładami prawdziwych i bardzo inspirujących projektów.

Dzień 4 – Przegląd i zbieranie danych

  • Przeanalizujemy zdobytą wiedzę i techniki oraz wprowadzimy nowy obszar i dwa nowe elementy do naszego Zestawu Permakultury; 
  • Zaczniemy zbierać dane, aby móc zrealizować projekt, który zabierzemy do naszego centrum edukacyjnego.

Dzień 5 – Projektowanie projektu permakulturowego

  • Mając wszystko, czego nauczyliśmy się w ciągu tygodnia i uzyskane dane dotyczące naszego centrum edukacyjnego, zaprojektujemy projekt permakultury, który będzie wykonalny, gdy wrócimy do naszej pracy;
  • Będziemy dzielić się tymi projektami, zapewniając ulepszenia i rozpoznając mocne strony każdego z nich, a także będziemy świętować nasze spotkania i wspólne doświadczenia w ciągu tygodnia

Dzień 6 – Zakończenie kursu i wycieczka

  • Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja;
  • Wręczenie Certyfikatu Uczestnictwa w kursie;
  • Wycieczka i inne zewnętrzne zajęcia kulturalne.

"The Child First: Montessori, Reggio Emilia System and Contemporary Approaches to Pre-School Education".- Najpierw dziecko: Montessori, system Reggio Emilia i współczesne podejścia do edukacji przedszkolnej

Podczas tego kursu uczestnicy odkryją niektóre z najbardziej odpowiednich podejść edukacyjnych dla dzieci, które pojawiły się we Włoszech i Europie od XX wieku.

Metoda Montessori i metoda Reggio Emilia Lorisa Malaguzzi zostaną omówione w sposób interaktywny: Będzie to obejmować porównanie różnych teorii i zaangażowanie uczestników w aktywną refleksję na temat ich sposobu nauczania oraz znaczenia dziecka jako bohatera jego rozwoju .

Część zajęć poświęcona będzie metodzie Bruno Munariego „Zabawa ze sztuką” oraz przeglądowi edukacji pozytywnej i psychologii pozytywnej.

Rezultatem tego wszystkiego jest aktywacja skłaniającego do myślenia procesu uczenia się . Uczestnicy będą ćwiczyć umiejętności krytycznego i twórczego myślenia, inspirowane powyższymi metodami alternatywnymi. Niezależność, wolność, kreatywność, skupienie się na dziecku, szacunek i globalny rozwój to słowa kluczowe kursu.

Pod koniec kursu uczestnicy będą mieli szansę stworzyć projekt dla swojej szkoły, który będzie uwzględniał zdobytą wiedzę, zgodnie z procesem Design Thinking

Wstępny harmonogram

Dzień 1 – Wprowadzenie do kursu i podejście do przedszkola

Wprowadzanie w kurs

  • Wprowadzenie do kursu, szkoły i tygodniowych zajęć zewnętrznych;
  • Działania lodołamacze wykorzystujące dramę do budowania zaufania i zespołu.

Ustalać cele

  • Identyfikacja potrzeb i celów każdego uczestnika i odpowiednich populacji;
  • Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
  • Analiza swot dla nauczycieli;
  • Prezentacje szkół uczestników.

Dzień 2 – Zbliża się okres przedszkolny

  • Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
  • Odgrywanie ról.

Dzień 3 – Metoda Bruno Munariego

  • metoda Bruno Munariego;
  • Działalność grup: edukacja umiejętności życiowych poprzez sztukę od najmłodszych lat.

Dzień 4 – Podejścia do nauki

  • Podejścia do nauczania w edukacji przedszkolnej (Montessori, Reggio Emilia, Edukacja pozytywna);
  • Odgrywanie ról.

Dzień 5 – Projekt końcowy

  • Końcowy projekt szkolny/myślenie projektowe dla szkoły.

Dzień 6 – Zakończenie kursu i zajęcia kulturalne

  • Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja;
  • Wręczenie Certyfikatu Uczestnictwa w kursie;
  • Wycieczka i inne zewnętrzne zajęcia kulturalne.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz